субота25 січня 2025
nbn.in.ua

«Я вважав, що ми вже загинули». Стюардеса, яка вижила після аварії літака в Актау, поділилася деталями катастрофи.

Стюардеса літака "Азербайджанських авіаліній", яка вижила після авіакатастрофи 25 грудня поблизу казахстанського міста Актау, поділилася своїми спогадами про те, що відбувалося на борту після зовнішнього удару і до моменту падіння.
«Я полагал, что мы погибли». Бортпроводник, выживший в авиакатастрофе в Актау, поделился подробностями трагического инцидента.
Уцелевший бортпроводник Зульфугар Асадов

Про це Зульфугар Асадов повідомив APA TV, цитує Media.Az.

Він зазначив, що під час рейсу до Грозного надзвичайна ситуація на борту літака виникла ще до моменту аварійної посадки. При заході на посадку екіпаж помітив, що аеропорт окутаний «дуже густим туманом».

Капітан розпочав зниження, але через погану видимість три спроби приземлитися були марними.

Тоді літак вирішив слідувати до найближчого аеропорту. «Але в цей момент ззовні літака донісся дивний звук. Я відразу вийшов у салон разом із колегою Айданом Рагімлі. Ми побачили, що серед пасажирів почалася паніка», — згадав Асадов.

Пасажирів почали заспокоювати та просили пристебнути ремені. «В цей момент внаслідок удару, що стався ззовні літака, я отримав поріз руки і перев’язав її, затягнувши тугіше. Айдан мені допомогла. Ми продовжили політ. Я сказав, щоб Айдан сіла на своє місце, а я зайняв своє. Після цього командир екіпажу вирішив змінити місце висадки з водної поверхні на сушу», — розповів чоловік.

Він пояснив, що командир був змушений здійснити екстрену посадку, оскільки була порушена робота двигуна літака. Це було б небезпечно робити на воді: літак просто розірвало б на частини. Як зазначив бортпровідник, і екіпаж, і пасажири діяли згідно з інструкцією.

Асадов спростував інформацію від ряду російських ЗМІ про те, що під час польоту вибухнув балон: «Це неправда. Якби щось сталося з кисневим балоном, то літак розірвало б на частини. Інформація про те, що на борт принесли газовий балон, також не відповідає дійсності. […] Ця трагічна ситуація виникла внаслідок зовнішнього впливу на літак».

Якщо не враховувати час у дорозі з Баку до Грозного, то, за його словами, у польоті борт провів близько години. Пілоти намагалися утримати літак без втрати висоти.

За його відчуттями, спочатку землю торкнулося переднє шасі літака. Якби літак одразу повністю торкнувся злітної смуги, можливо, ніхто не залишився б живим, додав чоловік.

«Коли земля торкнулася переднього шасі, літак розірвало на дві частини, передня кабіна повітряного судна відлетіла. Я був у свідомості, незважаючи на те, що стікав кров'ю, але було дуже складно дихати. Ми з Айданом лежали біля дверей, я спробував їх відкрити. Після проникнення повітря в залишену частину салону стало легше. Ми почали допомагати пасажирам і разом з ними вибиратися з літака. На виході нас чекала рятувальна бригада», — розповів він.

Асадов підкреслив, що не сподівався вижити після падіння літака: «Коли ми впали на землю, я думав, що ми вже мертві. Тому що була сильна тряска. Як ніби все тіло трясло. Я не очікував вижити. Слава Аллаху, я вижив. На жаль, що членам нашого екіпажу та іншим пасажирам так не пощастило. Ми вижили завдяки героїзму нашого командира екіпажу та другого пілота».

Що сталося з літаком?

25 грудня літак Azerbaijan Airlines виконував рейс з столиці Азербайджану, Баку, до російського міста Грозний (Чеченська Республіка). Проте, кілька разів змінивши маршрут, він впав поблизу казахстанського Актау. Внаслідок загинули 38 осіб на борту.

В росавіації попередньо стверджували, що аварія сталася через зіткнення з птахами. За даними аеропорту Грозного, літак через туман був перенаправлений до Махачкали, а звідти — в Актау. Проте, аналітики вважають ці версії сумнівними.

Хоча того ранку над регіоном дійсно був туман, аеропорт Грозного тимчасово закривали через оголошення плану «Ковдра» на фоні атак безпілотників. Моніторинговий портал Flightradar24 заявив, що після підльоту до району Грозного дані про траєкторію польоту літака були спотворені — ймовірно, через заглушення сигналу GPS і заміни даних.

Також у соцмережах поширилися кадри хвостової частини літака — на обшивці видно сліди, наче від елементів ураження. OSINT-аналітики стверджували, що вони схожі на сліди від ЗРК «Панцирь». Інші ж блогери поширювали думку, що це могли бути пошкодження від каменів під час падіння.

Казахстанські ЗМІ з посиланням на управління охорони здоров'я Мангистауської області повідомляли, що на борту стався вибух. Про вибух говорять і вижили під час аварії. Поліція порушила кримінальну справу за фактом катастрофи літака.

В Росії та Казахстані закликали не поспішати з висновками. Тим часом, за даними ЗМІ, попереднє розслідування Азербайджану показує, що причиною катастрофи є російська ракета, яку могли запустити для відбиття атак безпілотників. Про це ж стверджує начальник ГУР МОУ Кирило Буданов.

За даними Reuters, в Азербайджані не стверджують, що літак збили навмисно, однак очікують від російської сторони «визнання».