четвер21 листопада 2024
nbn.in.ua

75 років Інституту держави та права. Як інститут переживає війну?

Директор провідного юридичного інституту України розповів про ключові завдання, що стоять перед науковим закладом.
75 лет Институту государства и права: как он справляется с вызовами войны.

Цього року один з найстаріших і авторитетних науково-дослідних центрів України — Інститут держави і права імені В. М. Корецкого НАН України відзначає свій 75-річний ювілей. Ця дата символізує чотири покоління вчених, які внесли вагомий внесок у розвиток вітчизняної юридичної науки і в створення держави.

Сьогодні, в умовах війни та євроінтеграційних прагнень України, робота Інституту отримала нові завдання, а з ними і виклики. Як наукові співробітники працювали над Конституцією та сотнями законів? Чи є майбутнє у нового покоління вчених? Як інститут виживає в умовах обмеженого фінансування?

Про це та багато іншого — в розмові з директором Інституту держави і права, доктором юридичних наук, професором, академіком НАПрН України Олександром Скрипнюком.

"Москва всіляко перешкоджала створенню"

Олександре Васильовичу, розкажіть, будь ласка, про свій професійний шлях. Як ви прийшли в юридичну науку і врешті-решт очолили Інститут держави і права?

— Мій шлях у юридичну сферу не був простим. Спочатку я закінчив історичний факультет Київського національного університету ім. Тараса Шевченка. Але коли в країні почалися зміни – проголошення Декларації про державний суверенітет, здобуття незалежності, – я зрозумів, що знань з історії недостатньо. Потрібно було ще розуміти право, тому я вирішив продовжити освіту в Одеському національному університеті ім. І. І. Мечникова.

Після захисту кандидатської дисертації я довгий час працював у Вищій атестаційній комісії при Кабінеті Міністрів України, а потім у президії Національної академії правових наук України. У 2017 році мене запросили в Інститут, хоча я співпрацюю з ним з 1997 року як сумісник. Два з половиною роки тому мене обрали директором Інституту держави і права.

директор Александр Скрипнюк

Інституту держави і права імені Корецкого нещодавно виповнилося 75 років. Які ключові досягнення інституту за цей час ви б відзначили?

— В цілому інститут був створений кількома важливими постановами, тому у нас немає одного конкретного дня заснування, який ми б святкували.

Але за 75 років сталося багато цікавого. Зроблю невеликий історичний екскурс: інститут був заснований постановою Ради Міністрів СРСР, яку підписав Йосип Сталін. Уявіть, яке значення надавали створенню науково-дослідного інституту, що займався проблемами держави і права.

Проте шлях до його заснування був складним. Москва всіляко перешкоджала створенню подібного інституту в Україні, особливо після згортання українізації та організації Голодомору. Це було частиною спроби знищення української ідентичності. Але життя продовжувалося, економіка розвивалася, і юридичні кадри ставали все потрібнішими. Поштовхом для створення Інституту стало участь Української РСР як однієї з засновниць Організації Об'єднаних Націй.

Завдяки зусиллям Володимира Михайловича Корецкого, видатного вченого і засновника нашого інституту, у 1949 році був створений сектор держави і права при Академії наук УРСР, який у 1969 році трансформувався в повноцінний науково-дослідний інститут.

В цілому наш інститут має кілька основних напрямків діяльності, які визначалися ще при його заснуванні. Це проведення фундаментальних і прикладних досліджень, підготовка і атестація наукових кадрів, експертна робота та міжнародне співробітництво в сфері держави і права.

Якщо говорити про конкретні досягнення, інститут брав участь у всіх процесах Незалежної України. Наші співробітники брали участь у розробці Декларації про державний суверенітет України у 1990 році, а також у підготовці проекту Конституції 1996 року.

Вже за час незалежності України було підготовлено близько 20 проектів і більше 200 законопроектів, серед яких Цивільний, Сімейний, Господарський кодекси. Наші вчені написали близько 880 монографій і 11 тисяч статей.

Ви згадали про опір Москви ще при створенні інституту. Як ви думаєте, як все ж вдалося подолати всі ці виклики?

— Москва, безумовно, сприймала створення Інституту держави і права з великим підозрою. Тоді всі питання, пов'язані з українською державністю, навіть у радянській республіці, були під жорстким контролем. Москва вимагала, щоб інститут займався лише господарським і колгоспним правом, уникаючи питань державності. Однак завдяки зусиллям першого директора Володимира Михайловича Корецкого вдалося розширити напрямки досліджень.

Корецкий був не лише вченим, але й людиною міжнародного рівня. Він володів величезним авторитетом і колом зв'язків на міжнародній арені, зокрема працював над Декларацією прав людини, співпрацював з ООН і був суддею Міжнародного суду ООН. Завдяки його репутації керівництво радянської України змушене було рахуватися з його думкою. Навіть те, що він не був комуністом, не завадило йому отримати найвищі знаки відзнаки і визнання за свою працю.

"Вчені Інституту допомагали редагувати текст Конституції України"

Щодо розробки Конституції дуже цікаво. Можете розповісти докладніше, як саме були залучені вчені вашого інституту?

— По-перше, співробітники нашого інституту тісно пов'язані з конституційним процесом як у радянській Україні, так і в незалежній Україні. У радянський час у нашому інституті був розроблений проект Конституції Української Радянської Соціалістичної Республіки, прийнятої в 1978 році. Зараз її називають Конституцією "розвинутого соціалізму", і хоча з позицій нинішнього дня ми можемо оцінювати її критично, вона все ж стала важливим кроком у розвитку конституційного права в Україні.

Після проголошення незалежності виникла необхідність створення нової Конституції України. Вже на цьому етапі в інституті почали активно займатися конституційно-правовими дослідженнями, що заклало основу для подальших наукових розробок. У 1996 році була прийнята Конституція Незалежної України, і саме в її розробці активно брали участь співробітники нашого інституту. Вони входили до складу конституційної комісії, редагували текст Конституції, а також надавали експертні консультації.

Цей процес не закінчився на етапі прийняття Конституції. Протягом